Syrische Gezondheidszorg Onderzoek Methodologie

Syrische Gezondheidszorg Research Methodologie. Het onderzoeksproces werd uitgevoerd gedurende drie maanden in 3 phasen:

Het onderzoek besloeg 113 ziekenhuizen in alle disciplines, chirurgisch en non-chirurgisch uit 124. De ziekenhuizen die niet werden opgenomen in het onderzoek waren ziekenhuizen die ofwel niet meer actief waren of ontoegankelijk waren vanwege veiligheidsoverwegingen. De meeste van deze ziekenhuizen bevonden zich in de noordoostelijke regio van Syrië, waar toegang enorm moeilijk is, alsmede de ziekenhuizen in het gebied dat door de Overheid wordt gecontroleerd en waar toegang onmogelijk is.

Syrian-Hospitals-Maps.jpg

 

 Fase I: Voorbereiding van de Vragenlijst voor het onderzoek (Eén - maand)

Vragen zijn opgesteld door een groep van medische specialisten, waaronder Dr. Anas Al Kassem, MD, een traumachirurg in Canada, Dr. Hani Mowafi, MD, een professor aan de Yale Universiteit en Dr. Abdul Aziz, MD, een traumachirurg in Aleppo, en een onderzoek en informatie directeur van UOSSM. De vragen bevatten onder meer de volgende thema's: 

A. Soort Dienstverlening:
Diensten zijn geclassificeerd als chirurgische en niet-chirurgische spoedgevallen, spoed en electieve operaties, intensive care units van alle soorten, en chirurgische en niet-chirurgische diensten op basis van wat er beschikbaar is in de toekomstige ziekenhuizen. Bovendien werden ondersteunende diensten, zoals hemodialyse, fysiotherapie en laboratorium geïdentificeerd indien beschikbaar.

B. Beschikbare apparaten en apparatuur in het ziekenhuis en hun huidige functionele toestand:

Apparaten werden ingedeeld volgens de verschillende afdelingen of secties in het ziekenhuis, met een speciale focus op hun aantal en operationele status. 

1. Radiologie (Vaste X-Ray, Draagbare X-Ray, Doppler, ECHO, CT-scan)

2. Operatie Kwartier (Anesthesie Machine, Mechanische Ventilator, diathermie, Chirurgische lichten)

3. Intensive Care Unit (mechanische ventilator, IV Pomp, Bloedgas apparaat)

4. Laboratorium (Centrifuge, Microscoop, Lab incubator)

5. Vaak voorkomende apparaten of apparaten die kunnen worden gebruikt in meer dan één departement (Afzuiging, Monitor, Ambulance, Zuurstof concentrator, Zuurstof generator, Elektrische generator)

C. Services Volume:

Verschillende methoden werden goedgekeurd om het werkvolume van de diensten van het ziekenhuis te evalueren 

1. Aantal patiënten op de spoedafdeling en in de klinieken

2. Aantal spoed- en niet-spoedopnames

3. Aantal chirurgische ingrepen van alle soorten, volgens de taakomschrijving

4. Totaal aantal patiënt-ziekenhuis dagen en bezettingsgraden in elke sectie

D. Financiële ondersteuning van de ziekenhuis ondersteuning werd ingedeeld in drie categorieën:

1. salarissen van het personeel

2. Exploitatiekosten ondersteuning

3. Verbruiksgoederen ondersteuning

Antwoorden werden ingedeeld in: Volledige ondersteuning, gedeeltelijke ondersteuning en geen ondersteuning.

E. Human resources:

We nemen alleen de medische staf op in het onderzoek, zonder rekening te houden met het andere administratief personeel in het ziekenhuis. Medisch personeel werd ingedeeld in: 

1. Artsen, hetzij specialisten of huisartsen

2. Technici, hetzij gediplomeerden of houders van ervaring certificaten

3. Verpleegkundigen hetzij gediplomeerden of houders van ervaring certificaten

A) The proposed questions have been entered into a special account for scientific  research in KoBo Toolbox platform.
B) The questions have been checked and reviewed by the specialist team. 
C) Training has been provided to the team and the enumerators, with regards to the questionnaire and on how to use the program on a laptop or smart devices. Enumerators of the Northern region have been trained at the Medical Training Center at Bab Al-­‐Hawa Hospital. However, the enumerators of the Central and Southern regions have been trained through Skype conferences.  

D) A sample standardized survey questionnaire was distributed to 15 hospitals in different regions, as a pilot test. After reviewing the filled surveys, further modifications and revisions were done on the test questionnaire.  

PHASE II: Conducting the Survey (One-­‐month duration)
Starting the complete survey questionnaire at the hospitals that were accessible 

in all the three regions, followed by auditing the collected data, which took place at three levels:  

a. First level: Full audit of the collected data by the Governorate officers in the Northern region and/ or the Central and Southern Regional Directors

b. Second level: A randomly selected sample audited by the Regional Directors.

c. Third level: A randomly selected sample audited by the Department of Scientific Research. 

After the completion of the research survey, the project was ended and the collected data were imported to an Excel file. 

Phase III: Data analysis and reporting (One-­‐month duration)

1-­‐ Cleaning the data on the Excel file (missing and external values)

2-­‐ Coding the data on SPSS, along with setting the variables, reaching to 505 variables

3-­‐ Data Analysis using Excel and SPSS A descriptive statistical analysis has been conducted on all data. The data are illustrated it in the different tables in this report and are classified into groups for comparisons at the hospital, provincial and regional levels.

The survey results were studied at four levels:

1. Overview of the hospitals medical status in Syria at large

2. At the governorate level in terms of hospitals distribution and services with regards to the besieged areas as one comprehensive community

3. At the hospital level, through a descriptive display of the status of the hospital, its infrastructure, availability of services, and the volume of its work. We issued a data card for each hospital on silk.co website, with private access

A comparison between this survey and the previous survey, which was introduced in April 2015, in terms of: 

1. Survey mechanism: Adopting the paper format in the previous survey for data collection, and upon entering data on the Excel file, many mistakes were discovered that were very difficult to be corrected, as well as many questions were left unanswered. Whereas, this October survey adopted the KoBo Toolbox were left unanswered. Whereas, this October survey adopted the KoBo Toolbox questions in the survey before submitting the form, resulting in more accurate information and less data loss. 

2. Numbers of facilities: We surveyed 113 hospitals in this survey, while it was only 90 hospitals in April survey. 3. The results of the survey: Focusing on the number of medical staff, in addition to the medical services provided, helped avoiding as much as possible false duplication in the number of staff, which occurred in the previous survey.

The difference between this survey and HeRAMS: 

1. This survey was based on direct visits of the enumerators to the hospitals, where the questionnaires were filled directly by the hospital directors or the hospital staff in charge of hospital data and information. While, HeRAMS relies on the NGOs in filling the questionnaire, which generates a gap in data accuracy, and lacks the ability to gather data from hospitals that are not supported by NGOs.

2. The survey examined, more in-­‐depth, different aspects of medical services that had not been previously addressed; such as including the number of medical staff, work volume in hospitals of all specialties, and days of bed occupancy to calculate occupation rates.

3. The survey focused on hospitals only, rather than including other health care centers, to get the most accurate data.

4. The survey included collection of data on essential supportive services, such as blood banks, dialysis and physiotherapy services, available at hospitals. Additional separate questionnaire, for such services outside hospitals will be conducted later on.

5. The survey highlighted the besieged areas and considered it as one demographic unit, in order to assess its available health care services.

 

 

Be the first to comment

Please check your e-mail for a link to activate your account.

connect

get updates